top of page

POZIOMY NAUCZANIA

W Kuźni Gitarzystów możesz uczyć się na jednym z trzech poziomów głównych lub jednym z czterech poziomów pośrednich.

Poziomy możesz wybierać i zmieniać.

Na danym poziomie opracowujesz wybraną grupę tematów z puli 11 dostępnych.

POZIOM PODSTAWOWY

Realizowane tematy: Gra akordowa

Przeznaczony jest dla tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z gitarą. 
Pierwsze kroki stawiamy grając na gitarze klasycznej. Nauka koncentruje się wokół umiejętności gry „akordowej”, t.j. nauki akordów i ich sprawnego zmieniania oraz bić. Na poziomie podstawowym ograniczamy się jedynie do zagadnień praktycznych – jak najwięcej gramy! Uczymy się na przykładzie konkretnych utworów, będących szlagierami gitary klasycznej i akustycznej.

POZIOM ŚREDNIO ZAAWANSOWANY

Realizowane tematy: Utwór, Harmonia, Skale / Improwizacja I

Przeznaczony jest dla wszystkich tych, którzy mieli już do czynienia z gitarą, ale czyją niedosyt umiejętności technicznych jak i wiedzy z zakresu harmonii.
Pracujemy przede wszystkim na podstawie utworów i solówek największych gitarzystów, omawiając na ich przykładzie najważniejsze elementy gry na gitarze takie jak: technika, rytm, brzmienie, itd.
W ramach poz. śr. zaaw. poznajemy również budowę najważniejszych skal oraz rozłożenie ich dźwięków na gryfie, wchodzimy w świat świadomej improwizacji gitarowej, omawiamy też najważniejsze zagadnienia z zakresu teorii muzyki.

POZIOM ZAAWANSOWANY

Realizowane tematy: Utwór, Harmonia, Kształcenie słuchu, Akompaniament, Improwizacja II, Analiza harmoniczna, Technika i skale, Blues, Czytanie nut i akordów a vista

Przeznaczony jest dla tych, którzy wiążą z muzyką swoje plany edukacyjne, zawodowe lub chcą zgłębić bardziej zaawansowane harmonie.
Znajdziecie na nim również wszystko to, co powinien wiedzieć przyszły student wydziału jazzu, muzyki rozrywkowej oraz kandydat na muzyka profesjonalnego.

MIKS 0

Realizowane tematy: Gra akordowa, Harmonia, Skale

Przeznaczony jest dla tych uczniów poziomu podstawowego, którzy już od pierwszych dni swojej gitarowej przygody chcą nie tylko umieć, ale również wiedzieć! 
Oprócz gry akordowej uczeń będzie zatem dodatkowo rozwijał wiedzę dot. skal, rozłożenia ich dźwięków na gryfie oraz teorii muzyki.

MIKS I

Realizowane tematy: Utwór, Harmonia, Skale /Improwizacja I, Gra akordowa

Przeznaczony jest dla tych uczniów poziomu śr. zaawansowanego, którzy chcą nie tylko grać riffy i solówki, ale również dążą do wypracowania solidnej bazy w postaci gry akordowej.

MIKS II A

Realizowane tematy: Utwór, Harmonia, Skale /Improwizacja I, Kształcenie słuchu, Akompaniament

Przeznaczony jest dla tych uczniów poziomu śr. zaawansowanego, którzy opanowali już podstawowe aspekty techniki gitarowej, improwizacji oraz harmonii, a którzy chcą wzbogacić swoją “edukacyjnę dietę” o takie zagadnienia jak kształcenie słuchu względnego oraz umiejętność świadomego i zróżnicowanego akompaniamentu.

MIKS II B

Realizowane tematy: Utwór, Harmonia, Skale /Improwizacja I, Kształcenie słuchu, Akompaniament, Improwizacja II, Analiza harmoniczna

Przeznaczony jest dla tych uczniów poziomu śr. zaawansowanego, którzy rozwinęli swoje umiejętności na poz. MIks IIa i nadal nie mają dość!
Na nich czeka praca nad zastosowaniem wyobraźni harmonicznej i słuchu względnego w improwizacji oraz użycie zdobytej do tej pory wiedzy harmonicznej do przeanalizowania legendarnych solówek, partii akompaniamentu oraz budowy harmonicznej wyjątkowo ciekawych utworów muzyki rozrywkowej.

TEMATY LEKCJI

1: GRA AKORDOWA

Realizowany na poziomach: Podstawowym, Miks 0, Miks I

Część I i II*


  • Pierwsze akordy i bicia

    • Pozycja z instrumentem

    • Strojenie gitary

    • Technika gry lewą

    • Akordy E moll, A moll, E dur, A dur

    • Technika gry prawą ręką

    • Bicie 1

    • Ćwiczenie bicia gitarowego

    • Akordy G dur i C dur

    • Bicie 2

    • Technika ścieżki przejścia

    • Bicie 22+

  • Melodia Molowa

  • Melodia Durowa

  • Bob Dylan “Knockin’ On Heaven’s Door”

    • Akord D dur

  • Wilki “Son of The Blue Sky”

  • Jimi Hendrix “Hey Joe”

    • Akord E7

  • Szanta “Keja”

  • Akord D moll

  • The Animals “House of the Rising Sun”

    • Akord F dur

    • Bicie 3

  • Dżem “Whisky”

    • Akordy C9 i G/H

    • Bicia 4 i 4+

  • Gra z metronomem

Część III


  • Perfekt “Kołysanka Dla Nieznajomej”

    • Bicia 5, 5a i 5b

  • Dżem „Wehikuł Czasu”

    • Akord F# moll

    • Bicia 7a i 7b

  • Perfekt “Nie Płacz Ewka”

    • Bicia w rytmie triolowym

  • Szanta “10 w Skali Beauforta”

    • Akordy E7 I H7

  • T – Love “Chłopaki Nie Płaczą”

    • Akordy H moll, H dur i B dur

    • Bicie 8

Część IV


  • Sekcja rytmiczna - “Knocking On Heaven’s Door”

  • Sekcja rytmiczna - “Son of the Blue Sky”

  • Sekcja rytmiczna - “Hey Joe”

  • Sekcja rytmiczna - “Keja”

  • Bicia gitarowe - poradnik

  • Inne akordy


* Cz. II programu obejmuje tematy z cz. I, tym razem jednak grane z metronomem.

2: UTWÓR

Realizowany na poziomach: Średnio zaawansowanym, Zaawansowanym, Miks I, Miks II

Etap I (podstawa programowa)

  • “Come As You Are” Nirvana

  • "Smoke on the Water" Deep Purple

  • “One” (intro) Metallica

  • “Fade to Black” (intro) Metallica

  • „Unforgiven” Metallica (temat)

  • “Fly Away” Lenny Kravitz

  • "Unforgiven” Metallica (podkład)

  • "Niepokonani" Perfect

  • “Layla” Eric Clapton (intro)

  • “Stairway to Heaven” Led Zeppelin (intro)

Etap II*


  • gra akordowa i funk

    • "Wonderwall" Oasis“

    • “Can’t Stop” Red Hot Chilli Peppers

  • technika szarpana

    • “Nothing Else Matters” Metallica

    • “Tears in Heaven” Eric Clapton

  • rock’n’roll

    • “Johnny B. Good” Chuck Berry

    • "Rood Mood" Stevie Ray Vaughan

  • przester podkłady I

    • "Enter Sandman" Metallica

    • “Master of Puppets” Metallica

  • przester melodie I

    • “Sweet Child of Mine” Guns and Roses (Slash intro)

    • “Thunderstruck” AC/DC“ (Angus Young intro)

  • gitara solowa

    • "Layla" Eric Clapton (solo)

    • "Californication” Red Hot Chilli Peppers (John Frusciante solo)

Etap III


  • technika akordowo-solowa I

    • “Under The Bridge” Red Hot Chilli Peppers“

  • fingerstyle I

    • Blackbird” The Beatles

  • przester podkłady II

    • "Cowboys From Hell" Pantera"

    • “Na Luzie” Illusion

  • przester melodie II

    • "Fear of the Dark" Iron Maiden (gitara I)

    • "Fear of the Dark" Iron Maiden (gitara II)

  • gitara solowa rock I

    • “Sweet Child of Mine” Guns and Roses (Slash solo)

    • “Knockin’ on Heaven’s Door” Guns and Roses (Slash solo)

  • gitara solowa blues I

    • “I Got a Break Baby” T-Bone Walker (solo)

    • “Crossfire” Stevie Ray Vaughan (solo)

  • gitara solowa metal I

    • “One” Metallica (Kirk Hammet solo)

    • “Fade to Black” Metallica (Kirk Hammet solo)

​Etap IV

  • technika akordowo-solowa II

    • “Little Wing” Jimi Hendrix (intro)

  • fingerstyle I

    • “Windy and Warm” Tommy Emmanuel

  • fingerpicking

    • “Money For Nothing” Dire Straits

  • gitara solowa rock II

    • “Farewell Ballad” Zakk Wylde

    • “Stairway To Heaven” Led Zeppelin
      (Jimmy Page solo)

  • gitara solowa blues II

    • “Red House” Jimi Hendrix (solo)

    • “Five Long Years” Eric Clapton (solo)

  • gitara solowa metal II

    • “Welcome Home (Sanitarium)" Metallica (Kirk Hammet solo)

    • “Sweating Bullets” Megadeth (Dave Mustaine solo)

Etap V

  • slide

    • “Dust My Broom” Hound Dog Taylor

    • "Slide Solo" Warren Haynes

  • wah-wah

    • “Voodoo Child (slight return)” Jimi Hendrix (wah-wah intro)

  • gitara solowa rock III

    • “Another Brick in the Wall” Pink Floyd (David Gilmour solo)

    • “While My Guitar Gently Weeps” The Beatles (Steve Lukather solo)

  • gitara solowa blues III

    • “So, It’s Like That” Joe Bonamassa (solo)

    • "Don't Know What I'd Do" Matt Schofield (solo)

  • gitara solowa metal III

    • “Train of Consequences” Megadeth (Marty Friedman solo)

    • “Echo” Joe Satriani (solo)

*Przejście do każdego kolejnego etapu wymaga opanowania odpowiedniej liczby utworów z wybranych grup z poprzedniego etapu (patrz: podręcznik do poziomu śr. zaaw.).

3: HARMONIA

Realizowany na poziomach: Śr. zaawansowanym, Zaawansowanym, Miks 0, Miks I, Miks II

  • Interwały

    • pryma i jej rola

    • 12 dwudźwięków

    • wybór odpowiedniej litery

    • charakter brzmieniowy interwałów

  • Skale

    • jońska

    • eolska

    • miksolidyjksa

    • dorycka

    • lidyjska

    • frygijska

    • frygijska dominantowa

    • molowa harmoniczna

    • pentatonika durowa

    • pentatonika molowa

  • Akordy

    • akordy na stopniach skali

    • transpozycja utworu

    • skale a akordy

  • Dominanta I

    • akord dominantowy

    • rozwiązania dominanty

    • tryton w akordzie dominantowym

    • akord zmniejszony (trójdźwięk)

    • skala frygijska dominantowa a akord dominantowy

  • Subdominanta

    • subdominanta IV stopnia

    • subdominanta II stopnia

  • Dominanta II

    • akord zmniejszony (czterodźwięk)

    • akord półzmniejszony

    • dominanta wtrącona / druga

    • substytut trytonowy dominanty

4: SKALE / IMPROWIZACJA I

Realizowany na poziomach: Średnio zaawansowanym, Miks I, Miks II

  • Budowa skali C dur

  • Rozłożenie 12 dźwięków na gryfie

  • Rozłożenie dźwięków skali C dur na gryfie

  • Budowa skali durowej i rozłożenie jej dźwięków na gryfie

  • Budowa skali molowej i rozłożenie jej dźwięków na gryfie

  • Granie skal w pozycjach

  • Zmiany pozycji skali

  • “Knockin on Heaven's Door” Bob Dylan 

    • analiza harmoniczna utworu

    • dlaczego nucimy

    • nucenie

    • call & response

    • solo

  • “Still Got the Blues” Gary Moore*

  • “House of the Rising Sun” Bob Dylan

  • “Hotel California” Eagles

  • “While My Guitar Gently Weeps” The Beatles

  • “Little Wing” Jimi Hendrix

*Dla tego utworu (oraz kolejnych) realizowane punkty to: analiza harmoniczna, call & response, solo.

5: KSZTAŁCENIE SŁUCHU

Realizowany na poziomach: Miks IIa, Miks IIb, Zaawansowanym

  • Nucenie pasaży trójdźwięków

    • trójdźwięk durowy

    • trójdźwięk molowy

  • Nucenie skal

    • jońska

    • eolska

    • dorycka

    • miksolidyjska

  • Nucenie harmonii utworów

    • “Knockin on Heaven's Door” Bob Dylan 

    • “House of the Rising Sun” Bob Dylan

    • “Hey Joe” Jimi Hendrix

    • “Hotel California” Eagles

  • Nucenie tematów utworów

    • “Eleanor Rigby” The Beatles

    • “Yesterday” The Beatles

  • Rozpoznawanie interwałów

    • w tonacji durowej

    • w tonacji molowej

6: AKOMPANIAMENT

Realizowany na poziomach: Miks IIa, Miks IIb, Zaawansowanym

  • Trójdźwięki

    • przewroty trójdźwięków na strunach: E1-G3, B2-D4, E1-D4 

    • “Knockin on Heaven's Door” Bob Dylan*

      • analiza harmoniczna utworu

      • akompaniament na strunach: E1-G3, B2-D4, E1-D4

    • “Hey Joe” Jimi Hendrix

    • “House of the Rising Son” Bob Dylan

    • “Hotel California” Eagles

  • Czterodźwięki

    • przewroty czterodźwięków w opalcowaniach “drop 2”

    • “Summertime” George Gershwin*

      • analiza harmoniczna utworu

      • akompaniament na strunach: E1-D4, B2-A5

    • “Autumn Leaves” Joseph Kosma

    • “Blue Bossa” Kenny Dorham

    • Inne opalcowania czterodźwięków

*Dla kolejnych utworów realizowane są te same podpunkty.

7: IMPROWIZACJA II

Realizowany na poziomach: Miks IIb, Zaawansowanym

  • “Knockin on Heaven's Door” Bob Dylan*

    • analiza harmoniczna utworu

    • nucenie harmonii utworu

    • nucenie harmonii utworu “w przód”

    • nucenie harmonii utworu “w przód” + improwizacja

  • “House of the Rising Son” Bob Dylan

  • “Hey Joe” Jimi Hendrix

  • “Hotel California” Eagles

  • “Little Wing” Jimi Hendrix

*Dla kolejnych utworów realizowane są te same podpunkty.

8: ANALIZA HARMONICZNA

Realizowany na poziomach: Miks IIb, Zaawansowanym

  • Analiza solówki

    • “Californication” John Frusciante

    • “Knockin’ on Heaven’s Door” Slash

    • “Stairway to Heaven” Jimmy Page

  • Analiza akompaniamentu

    • “Stairway to Heaven” Led Zeppelin

    • “Niepokonani” Perfect

    • “Blackbird” The Beatles

  • Analiza skalowa

    • “Hotel California” Eagles

    • “Creep” Radiohead

    • “Little Wing” Jimi Hendrix

9: TECHNIKA I SKALE

Realizowany na poziomie: Zaawansowanym

  • Rozgrzewka

    • skala chromatyczna

    • akord majorowy

  • Ćwiczenia skalowo-harmoniczne

    • sekundy

    • tercje

    • kwarty

    • kwitny

    • seksty

    • septyny

  • Pasaże

    • akord durowy septymowy

    • akord majorowy

    • akord molowy septymowy

    • akord półzmniejszony

  • Etiuda techniczna

    • “Partita” J.S. Bach

    • “Freedom Jazzdance” Eddie Harris

    • “Donna Lee” Charlie Parker

10: BLUES

Realizowany na poziomie: Zaawansowanym

  • Utwory

    • “Dust My Broom” Hound Dog Taylor (slide intro)

    • “Red House” Jimi Hendrix (solo)

    • “Five Long Years” Eric Clapton (solo)

    • “Crossfire” Stevie Ray Vaughan (solo)

    • “So, It’s Like That” Joe Bonamassa (solo)

    • "Don't Know What I'd Do" Matt Schofield (solo)

    • "Slide Solo" Warren Haynes

  • Slow blues

    • analiza harmoniczna bluesa durowego

    • nucenie harmonii bluesa durowego

    • improwizacja na bluesie durowym

11: CZYTANIE NUT I AKORDÓW A VISTA

Realizowany na poziomie: Zaawansowanym

  • Czytanie nut a vista

    • wysokości nutowe

    • wartości nutowe

    • wysokości+wartości nutowe

    • omówienie gry w pozycjach

    • ćwiczenia na czytanie nut “do przodu”

  • Czytanie akordów a vista

    • omówienie rodzajów akompaniamentu

    • ćwiczenia na czytanie akordów “do przodu”

  • Próba / koncert

    • omówienie specyfiki pracy muzyka sesyjnego

    • ćwiczenia na czytanie nut i akordów pod presją czasu

WYMAGANIA PROGRAMOWE

dot. rozpoczęcia nauki na poszczególnych poziomach nauczania

POZIOM PODSTAWOWY / MIKS 0

  • brak dodatkowych wymagań

MIKS I

  • Jeśli Uczeń chciałby rozpocząć naukę na poziomie Miks I, powinien umieć zagrać utwór “Knockin’ on Heaven’s Door”*

    • zgodnie z formą z poziomu podstawowego

    • ew. z otwartym podręcznikiem na formie utworu

    • z metronomem ustawionym na 85-130 BPM

    • w dowolnej pozycji z instrumentem

    • na dowolnym typie gitary

    • akordy są ustawione

      • brzmiąco

      • choć mogą być ustawione dowolną techniką lewej dłoni

      • w tym dowolnymi palcami

      • oraz zmieniane w dowolny sposób 

      • mimo to powinny być zmieniane skutecznie

    • bicie 2 oraz 22+ jest realizowane 

      • ruchami zgodnymi ze strzałkami 

      • czyli uczeń wykonuje ruch w odpowiednią stronę, również podczas strzałek w nawiasie 

      • dowolną techniką gry prawą dłonią (w tym kostką)

    • z nauczycielem grającym temat

  • Chęć zmiany poziomu zgłoście Waszemu nauczycielowi :)​

POZIOM ŚREDNIO ZAAWANSOWANY

  • jeśli Uczeń chciałby przejść z poziomu podstawowego lub Miksu I na poz. śr. zaawansowany

  • powinien umieć zagrać utwór “House of the Rising Sun”

    • pozostałe punkty jak dla testu na Miks I

MIKS II A

  • temat “Utwór” opracowany do "Unforgiven” Metallica (podkład) włącznie

  • temat “Skale / Improwizacja I” opracowany do “Still Got the Blues” Gary Moore włącznie

MIKS II B

  • temat “Utwór” opracowany do “Stairway to Heaven” Led Zeppelin (intro) włącznie

  • temat “Skale / Improwizacja I” opracowany do “Hotel California” włącznie

  • temat “Kształcenie słuchu” opracowany do nucenia harmonii utworu “House of the Rising Sun” włącznie

  • nauka na kursie intensywnym lub super-intensywnym

POZIOM ZAAWANSOWANY

  • prosimy o kontakt mailowy z Sekretariatem​

bottom of page